«Споживач в мережі»: як уберегтися від шахрайства в Інтернеті
Купівля товарів в Інтернет-магазинах набирає все більшої популярності. Цей вид покупок заощаджує наш час та дає широку можливість пошуку необхідного товару, що відповідає вимогам і підходить за ціною.
Але, купуючи в Інтернеті, потрібно бути обережним, попереджає Головне територіальне управління юстиції у Житомирській області, щоб не потрапити на гачок шахраїв. І, в рамках кампанії «Споживач в мережі», роз’яснює наступне.
Цивільним кодексом України, зокрема, положеннями про договір купівлі-продажу та нормами Закону України «Про захист прав споживачів», врегулювало відносини покупців та Інтернет-магазинів.
Тож на що необхідно звернути увагу? Законодавством передбачений перелік обов’язкової інформації, яка зазначається на сайті Інтернет-магазину, зокрема:
- повне найменування юридичної особи або прізвище, ім’я, по батькові фізичної особи – підприємця;
- місцезнаходження юридичної особи або місце реєстрації та місце фактичного проживання фізичної особи - підприємця;
- адреса електронної пошти та/або адреса Інтернет-магазину;
- ідентифікаційний код для юридичної особи або реєстраційний номер облікової картки платника податків для фізичної особи - підприємця, або серія та номер паспорта для фізичної особи - підприємця, яка через свої релігійні переконання відмовилася від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомила про це відповідний орган державної податкової служби і має відмітку в паспорті;
- якщо діяльність передбачає отримання ліцензії, необхідно зазначити відомості про таку ліцензію, зокрема серію, номер, строк дії та дату видачі;
- порядок формування кінцевої вартості товару щодо включення (невключення) певних податків у вартість товару;
- інформація про вартість доставки.
Ознаки ненадійності Інтернет-магазину:
- відсутня повна інформація про продавця: назва, місцезнаходження, організаційно-правова форма, контакти;
- відсутня інформація про ціну, умови та вартість доставки, гарантійні зобов’язання, порядок розірвання договору;
- вимагається виключно повна попередня сплата за товар;
- розміщено неунікальні зображення товару.
Найбільш популярні види шахрайства в Інтернеті:
- невідправлення товару при повній сплаті його вартості;
- відправлення іншого товару замість попередньо сплаченого;
- продаж товару без супровідних документів;
- занижена ціна на товар в Інтернет-магазині;
- вимога назвати дані банківської карти;
- повідомлення про виграш у лотереї, в якій ви не брали участь.
Не варто бути легковірним, адже саме на довірливих користувачах Інтернет-мережі прагнуть нажитися не чисті на руку ділки.
Якщо ви стали жертвою Інтернет-шахрайства – не соромтеся, а звертайтеся до правоохоронних органів. В Управлінні по боротьбі з кіберзлочинністю МВС України можна оформити електронну заяву про випадок правопорушення за посиланням: www.cyberpolice.gov.ua
Якщо гроші були переведені шахраєві через платіжну онлайн систему, то варто звернутися в службу підтримки цієї платіжної системи. Є ймовірність, що після цього рахунок шахрая заблокують.
У випадку ж з Інтернет-магазинами потрібно написати скаргу на адресу продавця. Якщо претензія буде проігнорована, то потрібно буде подати заяву в правоохоронні органи або звернутися до прокуратури.
Зауважте, що власники Інтернет-магазину не є недосяжними. Сайт знаходиться на хостингу, а це припускає наявність паспортних даних власника. Якщо на ресурсі вказано юридичну адресу, то ви можете відразу подати в суд і відстояти свої права споживача.